header

   

 

"Prin această inițiativă ne dorim să contribuim și la schimbarea percepției potrivit căreia marcajele rutiere sunt necesare doar pentru cosmetizarea localităților la începutul primăverii."

Ioan Matreș, director general S.C. Industrie Mică Prahova S.A.

 

   
AddThis Social Bookmark Button
Luni, 24 Februarie 2014 11:17

Cel mai frumos cadou

Publicat de

Care poate fi cel mai frumos cadou pe care un părinte îl poate face copilului său? Cu siguranță, viața.

De prea multe ori, însă, vedem copii mici aflați pe bancheta din față a mașinii, când locul acestora este într-un scăunel special fixat pe bancheta din spate. ”Până și jucăriile știu ce este esențial pentru siguranța copilului tău. Un copil trebuie să călătorească într-un scăunel special” - acesta este motto-ul unui clip publicitar creat de organizația non-guvernamentală „Siguranța Rutieră Rusia”. În Rusia, scaunele auto pentru copii se vând în magazinele de jucării, iar mesajul transmis este că un părinte ar trebui să investească întâi în ceea ce este important pentru siguranța copilului său și abia apoi să cheltuiască bani pe jucării.

Joi, 13 Februarie 2014 19:42

SMS-urile și mersul pe jos

Publicat de

Am discutat recent despre riscurile asociate cu folosirea telefonului mobil in timpul condusului. Ce se întâmplă însă atunci când lăsăm automobilul și devenim pietoni?

Potrivit noilor cercetări, trimiterea de mesaje-text în timp ce mergeți pe stradă nu este o idee tocmai bună. Un grup de cercetători de la Universitatea din Queensland, Australia, au descoperit că atunci când oamenii transmit mesaje-text în timp ce merg, tind să devină mai rigizi, devenind astfel mai vulnerabili accidentelor de tot felul.


La doi ani după ce Comisia Europeană a făcut propunerea de actualizare a legislației UE în privința tahografelor digitale, Parlamentul și Consiliul European au agreat asupra textului final al noii legi. Votul din plenara Parlamentului din 14 ianuarie 2014 a susținut poziția Consiliului, încheind procedura ordinară legislativă pe acest document.

Așa cum a fost evidențiat de Vice-Președintele Kallas, „a fost stabilit un echilibru între interesele în ceea ce privește siguranța rutieră, competiția echitabilă, condițiile de lucru pentru șoferi și interesele industriilor.”

Noua legislație va îmbunătăți siguranța rutieră prin reducerea posibilității de a face modificări neautorizate asupra tahografului. Standardele mai ridicate pentru atelierele în care tahografele vor fi instalate și calibrate, vor contribui la reducerea fraudei și manipulării.

tahograf

Planurile pentru implementarea la scară largă a dispozitivelor au făcut un pas înainte în urma votului recent din Comitetul de Transport al Parlamentului European. TISPOL și Consiliul European pentru Siguranța Transportului (ETSC) susțin această măsură.

În eventualitatea unui eveniment rutier, un automobil echipat cu un astfel de dispozitiv apelează automat cel mai apropiat centru de urgență, informând echipele de salvatori în privința locației exacte și a tipului de mașină implicat. Cercetările au demonstrat că dispozitivele „e-call” pot reduce timpul de răspuns al serviciului de urgență cu 50% în zonele rurale și 40% în cele urbane.

masini

 

neatentie

Potrivit unui sondaj recent publicat de USA Today, americanii navighează pe Internet în timp ce sunt la volan. Unul din patru șoferi din Statele Unite folosește telefonul mobil pentru a accesa Internetul în timp ce conduce. Procentul conducătorilor auto care admit că fac acest lucru a crescut de la 13% în 2009 la 24% în 2013. Mai mult, 49% dintre șoferii tineri (18-29 ani) accesează Internetul în timp ce se află la volan.

A crescut în același timp și numărul celor care își citesc e-mailul, răspund mesajelor electronice sau intră pe rețelele sociale în timp ce conduc.

Cele mai multe studii privind neatenția la volan au fost concentrate pe trimiterea de mesaje text, activitate ce crește de 23 de ori riscul unui eveniment nedorit.  Potrivit unor cercetări întreprinse de Virginia Tech Transportation Institute, transmiterea unui mesaj de tip text distrage atenția unui șofer de la drum preț de 4,6 secunde – timp suficient pentru a străbate un teren de fotbal cu viteza de aproximativ 89 km/h. Conform unui studiu realizat de o revistă de profil din Statele Unite ale Americii (Road and Driver) șoferii aflați sub influența alcoolului au timpii de reacție mult mai buni decât cei care citesc sau trimit mesaje în timp ce se află la volan.    

Comisia Europeană a propus recent înlocuirea unora dintre indicatoarele rutiere din Marea Britanie cu noi indicatoare care pot fi citite de mașinile „inteligente”.  Această propunere face parte din inițiativa Comisiei Europene al cărei scop este dezvoltarea de soluții tehnologice în scopul îmbunătățirii siguranței rutiere. Noile indicatoare au fost implementate anterior în Franța și Germania. Programul European de Evaluare a Drumurilor (EuroRAP) susține această propunere.

iarnaA venit iarna. Iată o listă a verificărilor care trebuie efectuate înainte de a porni la drum cu mașina: 

1.Asigurați-vă că aveți suficientă benzină în rezervor 

2.Verificați nivelul uleiului o dată pe lună

3.Verificați radiatorul și lichidul de parbriz

4.Asigurați-vă că ștergătoarele și farurile sunt în condiții bune și funcționează în mod corespunzător

5.Mașina trebuie să fie echipată cu cauciucuri de iarnă - nu folosiți cauciucuri cu grad mare de uzură

Conform unor sondaje recente realizate în Statele Unite ale Americii, 60% dintre șoferi utilizează telefoanele mobile la volan (Harris Poll, 2011). Totodată, 44% dintre adulți spun că au fost pasagerii unor șoferi care le-au pus în pericol viața prin folosirea telefonului mobil în timp ce se aflau la volan (2010, Pew Research Center). 85% dintre repondenții unui studiu condus de Ad Council în 2011 admit că trimit mesaje în timp ce conduc și sunt de acord că acest obicei reprezintă o problemă, în timp ce 89% recunosc că acest comportament reduce timpul de reacție. 36% dintre adolescenții intervievați de Pew Research Center în 2010 au fost pe punctul de a fi implicați într-un accident din cauza neatenției la volan. 77% dintre șoferii tineri sunt oarecum încrezători că pot trimite mesaje-text în timp ce conduc (Ad Council, 2011). Adolescenții care trimit mesaje-text în timp ce conduc admit că numărul de mesaje pe care le transmit în fiecare lună în timp ce se află la volan este în jur de 23. (2010, AAA and Seventeen Magazine).

   

Conform unui studiu recent, 45% dintre șoferii din Marea Britanie trimit mesaje-text de pe telefonul mobil în timp ce conduc. 

Folosirea telefonului mobil în timpul condusului distrage atenția de la drum. În consecință, riscul de accident crește de patru ori, capacitatea de reacție a șoferului scăzând cu 50%. Chiar șoferii prudenți pot fi distrași de un telefon sau de un mesaj-text, iar lipsa concentrării (chiar și pentru o secundă) poate conduce la un accident. Pe lângă aceasta, folosirea telefonului mobil în timpul condusului este ilegală.

Comisia Europeană a lansat al doilea premiu anual care desemnează cele mai bune „Planuri pentru mobilitate urbană” create de autoritățile locale și regionale din Uniunea Europeană. Premiul din acest an se va concentra pe „integrarea criteriilor de politici economice, sociale și de mediu.” Planurile vor demonstra o abordare completă și pragmatică, adresându-se diverselor probleme de politici. Autoritatea câștigătoare va beneficia de o mai mare vizibilitate a planului la nivel european și va primi un premiu de 10 000 de euro.

Directoratul General pentru Mobilitate și Transport din cadrul Comisiei Europene a lansat o hartă interactivă ce include principalele reglementări în domeniul circulației rutiere aplicabile în fiecare țară europeană.

Harta conține informații legate de limita de viteză admisă, reglementările în vigoare privind folosirea centurii de siguranță sau a utilizării telefonului mobil, dar și alte reguli specifice statului respectiv.

Conform unui recent studiu american, 90% dintre proprietarii de câini călătoresc cu prietenii lor necuvântători în mașină. Din păcate, 98% dintre aceștia recunosc că animalele nu sunt asigurate în mod corespunzător. Astfel, 33% admit că sunt distrași de animalul de companie în timp ce conduc.

Iată câteva sugestii pentru o călătorie mai sigură:

Ziua Mondială a Primului Ajutor va fi sărbătorită în data de 14 septembrie, iar tema aleasă pentru acest an este Primul Ajutor și Siguranța Rutieră.

Federația Internațională a Societăților de Cruce Roșie și Semilună Roșie a sărbătorit Ziua Mondială a Primului Ajutor (World First Aid Day) pentru prima dată în anul 2000. De atunci, în fiecare an, în cea de-a doua sâmbătă a lunii septembrie, peste 100 de Societăți de Cruce Roșie și Semilună Roșie din întreaga lume organizează evenimente și ceremonii pentru a conștientiza publicul cu privire la importanța primului ajutor în salvarea vieților omenești.

Potrivit studiilor în domeniu,aproape 20% din evenimentele rutiere implică adormitul la volan. Majoritatea acestora au loc în primele ore ale dimineții sau după prânz. Cei mai expuși unor astfel de riscuri sunt bărbații cu vârsta sub 30 de ani.

Pentru a evita astfel de situații, este necesar să vă planificați călătoria astfel încât să faceți o pauză de 15 minute la fiecare două ore. Dacă nu sunteți odihnit, este bine să evitați să plecați la drum lung. Și nu uitați: oboseala nu poate fi tratată decât printr-un somn bun.

Folosirea echipamentului complet în cazul motocicliștilor este măsura care poate face diferența între fatalitate și un simplu accident. Astfel, doar utilizarea căștii de protecție reduce cu peste 70 de procente riscul unor răni serioase în eventualitatea unui eveniment rutier. Potrivit statisticilor, 90 de țări, adică peste 77% din populația lumii, au o lege în privința căștii de protecție. Datele privind utilizarea căștilor de protecție sunt, din păcate, insuficiente. Cele mai multe țări trebuie să implementeze măsuri pentru a evalua periodic folosirea căștilor de protecție și efectele programelor de utilizare a acestora.

Pentru a conduce în siguranță pe șosele, șoferii au nevoie de puncte de referință aflate în proximitatea vehiculului și în față, pe direcția de condus. Pe întuneric, dar și în condiții de slabă vizibilitate (ceață, de exemplu), când este greu să distingi șoseaua, aceste puncte de referință sunt esențiale. În intersecții dificile, este important ca utilizatorii drumului să se poată încadra pe banda potrivită folosind, de asemenea, puncte de referință. Pe lângă alte utilizări, marcajele rutiere sunt menite să ofere șoferilor astfel de puncte de referință.

siguranta rutiera

Carta Europeană a Siguranței Rutiere este o inițiativă a Comisiei Europene creată în scopul reducerii numărului de accidente și, implicit, a victimelor cauzate de acestea. Până la acest moment, Carta a reușit să reunească 2300 de orașe, instituții, asociații profesionale/ federații, companii și organizații non-guvernamentale din Europa, al căror angajament contribuie la salvarea a peste 40 000 de vieți.

În fiecare zi, înainte de a porni automobilul, este necesar să ne asigurăm că:

automobil  

Ü  parbrizul, geamurile laterale, farurile, caroseria sunt în bune condiții

Ü  ștergătoarele de parbriz sunt funcționale

Ü  parbrizul, oglinzile, farurile, plăcuțele de înmatriculare sunt curate

Ü  cauciucurile sunt în stare bună

Ü  avem un cauciuc de rezervă.

siguranta-rutiera

(sondaj Gallup, 2010)

Potrivit unui sondaj Gallup realizat în anul 2010 la cererea Directoratului General pentru Mobilitate și Transport, sub coordonarea Directoratului General pentru Comunicare din cadrul Comisiei Europene, principalele probleme de siguranță rutieră în statele membre ale Uniunii Europene sunt provocate de:        

  1. 1.conducătorii auto care se urcă la volan sub influența alcoolului
  2. 2.conducătorii auto care depășesc limita legală de viteză
  3. 3.conducătorii auto care utilizează telefonul mobil fără un dispozitiv hands-free
  4. 4.conducătorii auto/pasagerii care nu folosesc centura de siguranță.  

sfaturi-practice1.Purtați centura de siguranță

Purtați tot timpul centura de siguranță și asigurați-vă că și persoana din dreapta dumneavoastră precum și ocupanții locurilor din spate o folosesc.

 

2.Faceți pauze

Niciodată să nu vă urcați la volan obosiți. În cazul drumurilor lungi, faceți o pauză de 15 minute la fiecare 2 ore.

La începutul anului, Comisia Europeană a decis înlocuirea celor 110 modele de permise de conducere din Uniunea Europeană cu un model unic pentru toate statele membre. Noul permis va avea forma unui card de credit și va fi recunoscut în toate țările din UE.

În funcție de statele din care provin, conducătorii de automobile își vor reînnoi permisele după 10-15 ani. Potrivit noilor norme, șoferii de autobuze și camioane vor fi supuși unui examen medical înainte de reînnoirea permisului de conducere, la fiecare 5 ani.

În anul 2005, Directoratul General Energie și Transporturi din cadrul Comisiei Europene a inițiat proiectul SUPREME. Scopul acestui proiect a fost colectarea și prezentarea celor mai bune practici în domeniul siguranței rutiere adoptate de statele membre ale Uniunii Europene, dar și de țări precum Elveția și Norvegia, astfel încât și alte state să ia măsuri similare.

Între 6 și 12 mai are loc a doua săptămână mondială ONU a siguranței rutiere. La cererea Adunării Generale a Națiunilor Unite, săptămâna aceasta este dedicată siguranței pietonale. Manifestările organizate au ca principal scop identificarea și promovarea măsurilor de protecție a pietonilor, contribuind astfel la atingerea obiectivului de salvare a 5 milioane de vieți formulat de “Decada acțiunii pentru siguranță rutieră 2011-2020”.

Conform multor studii internaționale din domeniul siguranței rutiere, atât marcajele cât și indicatoarele rutiere contribuie la reducerea numărului de accidente pe șosele.

O analiză elaborată în cadrul unui program inițiat de asociația automobilistică australiană (Australian Automobile Association[i] ) în colaborare cu o serie de cluburi auto, relevă că unele dintre cele mai eficiente modalități pentru îmbunătățirea pe termen lung a siguranței pe șosele sunt parapeții metalici și marcajele rutiere. E necesar de subliniat importanța marcajelor rutiere, pentru rezultate optime fiind necesar ca acestea să fie trasate clar și corect, astfel încât vizibilitatea lor să fie maximă (aspect constatat și de Agenția de Transport din Noua Zeelandă[ii]). Totodată, potrivit unui raport al RSMA (The Road Safety Markings Association[iii] ), asociația britanică a companiilor ce activează în domeniul semnalizării orizontale, simpla creștere în serviciile de mentenanță a marcajelor rutiere poate contribui la diminuarea cu peste 30 de procente a numărului de accidente. Împreună, atât marcajele cât și indicatoarele rutiere au capacitatea de a reduce cu peste 40 de procente numărul evenimentelor rutiere.

 

Pagina 3 din 3
   
© S.C. INDUSTRIE MICA PRAHOVA S.A.