header

   

 

"Prin această inițiativă ne dorim să contribuim și la schimbarea percepției potrivit căreia marcajele rutiere sunt necesare doar pentru cosmetizarea localităților la începutul primăverii."

Ioan Matreș, director general S.C. Industrie Mică Prahova S.A.

 

   
AddThis Social Bookmark Button
Marți, 25 August 2015 10:43

Liniile albe salvează vieți

Publicat de

Cercetările întreprinse atât la nivel local cât și la nivel național în Marea Britanie demonstrează că îmbunătățirea marcajelor rutiere ca schemă de siguranță rutieră în toate tipurile de locații pe autostrăzi conduce la o călătorie mai sigură pentru utilizatorii drumului. O analiză cost-beneficiu demonstrează de asemenea că îmbunătățirile aduse marcajelor rutiere constituie unele dintre cele mai eficiente mecanisme de siguranță rutieră aflate la dispoziția inginerilor de autostrăzi. Acesta este rezultatul direct al costurilor relativ scăzute al marcării drumurilor și al nivelului relativ crescut al câștigurilor provenite din utilizarea lor.  

Asociația britanică The Road Safety Markings Association, una dintre cele mai longevive asociații din domeniu, a fost creată în anul 1975. Încă de la începuturile sale, aceasta a fost implicată în mod activ în promovarea siguranței rutiere și crede în mod ferm că „liniile albe salvează vieți,” acestea având un rol crucial în reducerea congestiei în trafic și a problemelor de mediu provenite din aceasta. În consecință, investiția într-o infrastructură de marcaje rutiere ar trebui să reprezinte o prioritate pentru toți cei implicați în politicile publice.

albe

Vineri, 07 August 2015 10:36

Centura de siguranță

Publicat de

Utilizarea centurii de siguranță este o modalitate eficientă pentru a evita rănirea în cazul unui eveniment rutier nedorit. Nu necesită o tehnologie specială și este prevăzută în toate autovehiculele. Începând din 2006, în UE, utilizarea centurii de siguranță este obligatorie în toate vehiculele.

centura                       

Luni, 06 Iulie 2015 07:41

Evaluarea diagnostică

Publicat de

Beneficiile potențiale ale diagnosticelor depind în primul rând de siguranța cu care poate fi anticipat comportamentul care antrenează riscuri considerabile. Trebuie să se țină seama de faptul că costurile pentru diagnosticarea tuturor conducătorilor auto experimentați sau începători vor fi foarte mari. În plus, chiar dacă se aplică proceduri eficiente de testare, rata pozitivă falsă (persoanele diagnosticate în mod greșit ca având o anumită incapacitate) este foarte mare. Dacă diagnosticele sunt limitate la conducătorii auto care comit abateri, costurile vor fi mai mici, deoarece intervenția are loc după comiterea abaterii (prevenire secundară). De aceea, țările trebuie să elaboreze modele de examinare pentru obținerea permisului de conducere care să pună în evidență acei conducători auto care reprezintă un risc evident pentru ceilalți. Testele diagnostice trebuie să se bazeze pe analiza incapacităților funcționale relevante pentru conducerea preventivă.

evaluare

Ce este RoSaCe?

RoSaCe este un proiect experimental susținut de Directoratul General pentru Energie și Transport din cadrul Comisie Europene. Scopul acestuia este să creeze o abordare educațională bazată pe conceptul educației pentru siguranța rutieră a copiilor pe străzi în scopul îmbunătățirii siguranței și calității vieții.

rosace2

Luni, 15 Iunie 2015 19:19

Neatenția la volan

Publicat de

Conducătorii auto trebuie să fie în permanență atenți la trafic – nu numai pentru siguranța lor, ci și pentru cea a pasagerilor dar și a celor participanți la trafic. 

neatentie

UE își propune să faciliteze fluxul de bunuri și de persoane între țările UE prin realizarea unor legături între rețelele naționale de drumuri. Există posibilitatea ca ulterior să își assume responsabilitatea pentru auditurile privitoare la siguranța noii rețele.

trans

Acțiunile de control vizează în mod frecvent încălcări grave cum ar fi viteza excesivă, condusul în stare de ebrietate și neutilizarea centurii de siguranță. În egală măsură, sunt frecvente amenzile pentru neoprirea la culoarea roșie a semaforului sau pentru utilizarea telefonului mobil la volan.

Controale de poliție

Printre metodele tradiționale de care dispune poliția se numără controalele în trafic și utilizarea aparatelor radar. Pentru a fi mai eficiente, controalele efectuate de poliție ar trebui să fie făcute cunoscute și să includă activități mai mult și mai puțin vizibile.

politie

eu

Siguranța rutieră implică oameni. În fiecare zi, milioane de cetățeni ai Uniunii Europene folosesc drumurile, fie că merg pe jos, conduc o mașină sau merg pe bicicletă.

Directoratul General pentru Mobilitate și Transport al Uniunii Europene dedică Ziua Porților Deschise de anul acesta (9 mai) politicii de siguranță rutieră. Ziua Porților Deschise are loc anul acesta în paralel cu a treia Săptămână Globală a Siguranței Rutiere a ONU (4-10 mai).

Prin semnarea în urmă cu peste 2 ani a Cartei Europene a Siguranței Rutiere, SC Industrie Mică Prahova SA a ales să contribuie la salvarea a peste 40 000 de vieți. Astfel, am creat blogul de companie Drumul în siguranță, primul blog de companie din România care abordează problematica siguranței rutiere. În acest demers avem ca principale obiective comunicarea eficientă a informațiilor privind serviciile oferite de SC Industrie Mică Prahova SA, conștientizarea publicurilor cu privire la identitatea sa, dar și educarea acestora în privința importanței semnalizării rutiere orizontale și verticale și a contribuției acestora la îmbunătățirea siguranței pe șosele. Am ales în același timp să respectăm următoarele principii ale Cartei:carta

Luni, 06 Aprilie 2015 08:12

Infrastructura rutieră

Publicat de

Infrastructura rutieră este elementul central într-un sistem de transport rutier. Aceasta poate fi definită ca fiind alcătuită din facilitățile, serviciile și instalațiile de bază necesarepentru funcționarea transportului pe autostrăzi , șosele și străzi. Infrastructura rutieră este un domeniu vast și include utilizarea terenului și planificarea rețelei , (re)construcția și proiectarea secțiunilor de drum și a intersecțiilor, semnalizarea și marcajele, menținerea și, în egală măsură, proceduri de asigurare a calității cum ar fi auditurile, analizele de impact și inspecțiile privind siguranța. În general, infrastructura rutieră ar trebui proiectată și utilizată astfel încât utilizatorii sistemului să știe la ce se pot aștepta și ce se așteaptă de la ei, având în vedere capacitatea umană limitată de prelucrare a informațiilor și, în consecință, erorile pe care oamenii le pot comite.          

infrastructura

Luni, 30 Martie 2015 08:32

Inspecția tehnică auto

Publicat de

Un autovehicul bine întreținut și care îndeplinește toate cerințele de siguranță este mai puțin expus riscului de a provoca un accident rutier.

Efectuarea inspecției tehnice este importantă nu numai pentru a garanta buna funcționare a vehiculului, ci și din considerente ecologice. De asemenea, permite asigurarea unei concurențe loiale pe piața europeană a transporturilor. 

inspectie

Marți, 24 Martie 2015 06:12

Viteza excesivă

Publicat de

Există o relație clară între viteza pe un anumit drum și numărul și gravitatea accidentelor. Reducerea încălcării limitelor de viteză va influența în mod direct nivelul de siguranță. Există diferite metode de a impune respectarea limitelor de viteză. Aplicarea automată a reglementărilor privind viteza este de departe cea mai eficientă metodă, deoarece frecvența detectării și deci șansa obiectivă de a fi prins poate fi foarte mare. Eficiența aplicării automate a reglementărilor privind viteza este mai mare dacă este considerat răspunzător proprietarul vehiculului și nu conducătorul auto al vehiculului, deoarece este mai ușor și mai rapid să se identifice proprietarul autovehiculului decât conducătorul acestuia. Eficiența este și mai mare dacă aplicarea amenzilor pentru încălcările identificate este automată. Camerele de luat vederi fixe și mobiel sunt o metodă binecunoscută de aplicare automată a legislației privind viteza, care este folosită în multe țări europene (și din afara Europei).

Acest tip de educație se adresează în general unor grupuri de elevi într-un cadru școlar (contrar instruirii conducătorilor auto). Deși scopul final al campaniilor de siguranță rutieră este o schimbare de comportament, acestea urmăresc fie o mai bună informare cu privire la o anumită problemă de siguranță rutieră, fie schimbarea atitudinilor față de anumite comportamente la volan, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau excesul de viteză. 

educatie

Alocarea resurselor este de importanță capitală pentru eficiența programelor de siguranță rutieră. De aceea, procesul de alocare a resurselor trebuie să existe întotdeauna într-un program de siguranță rutieră. În mod invers, procesele de alocare a resurselor trebuie să fie legate de obiective specifice privind siguranța rutieră pentru a obține beneficii maxime cu fondurile alocate în cadrul procesului. Premisele procelor de alocare a resurselor sunt: un termen suficient de lung și un buget suficient de mare. Este de asemenea esnțială monitorizarea ulterioară pentru asigurarea eficienței măsurilor care au fost finanțate și pentru evitarea utilizării greșite a fondurilor. Neajunsurile potențiale ale acestor sisteme pot apărea în cazul în care acestea duc la utilizarea accentuată a unui anumit tip de măsuri de siguranță în detrimentul altor măsuri (care sunt poate mai eficiente). Aceste efecte secundare pot fi evitate prin stipularea faptului că furnizarea resurselor depinde de existența unor condiții generale adecvate și de tipul de măsuri pentru care sunt utilizate. Neîndeplinirea obiectivelor ar trebui să fie urmată de consecințe , pentru a asigura folosirea eficientă a resurselor.

poza1

Aceștia oferă indicații cu privire la nivelul de siguranță rutieră dintr-o țară și pot fi folosiți pentru a evalua efectele anumitor măsuri de siguranță rutieră. Este important să se definească indicatori de performanță ai siguranței care pot fi măsurați precis.

 

Folosirea telefonului mobil în Regatul Unit al Marii Britanii

 

indicatori

Studiul Flash Eurobarometer condus de Organizaţia Gallup la cererea Directoratului General de Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene a fost realizat în 2010. Prezentăm aici câteva dintre măsurile pe care guvernele naţionale ar trebui să le abordeze pentru o mai bună siguranţă rutieră în viziunea cetăţenilor UE.    

Majoritatea cetăţenilor UE (52 %) au declarat că siguranţa infrastructurii ar trebui îmbunătăţită. Aproximativ 3 din 10 repondenţi (31%) au răspuns că aceasta ar trebui să fie prima măsură pe care guvernul ar trebui să o adopte pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere.

O mai bună aplicare a legislaţiei rutiere a fost a doua măsură pe care guvernul ar trebui să se concentreze pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere: aproximativ 4 din 10 repondenţi (42%) au ales această măsură ca fiind de primă prioritate sau a doua opţiune pentru guvern. Un sfert (22%) au declarat că aceasta ar trebui să fie prioritatea numărul unu a guvernului.

Deși majoritatea șoferilor cunosc limitările de viteză, există nesiguranță în privința limitei de viteză pe  anumite porțiuni de drum (Silcock et al. 2000). Astfel, există modalități suplimentare de reducere a nesiguranței:

1. Semnalizare rutieră

Modul convențional de informare a utilizatorilor unui drum în privința limitei de  viteză pe un anumit drum sau o anumită porțiune de drum este semnalizarea rutieră. Convenția de la Viena oferă instrucțiuni privind semnalizarea rutieră în ceea ce privește uniformitatea, consistența, simplitatea și eligibilitatea. În ceea ce privește indicatoarele de reducere a vitezei , este important ca acestea să fie amplasate în mod regulamentar; de exemplu, un indicator este de obicei necesar după o intersecție. Așa cum este cazul și în privința altor indicatoare rutiere, cele care indică reducerea vitezei trebuie amplasate într-un loc vizibil și trebuie întreținute în mod corespunzător.   

semn

Marți, 20 Ianuarie 2015 07:52

E-safety

Publicat de

E-safety = sisteme inteligente amplasate pe vehicule care pot imbunătăți siguranța rutieră prin reducerea expunerii la riscuri, evitarea accidentelor, reducerea rănirilor, etc.

e-safety

Statele membre trebuie să aleagă și să prioritizeze acțiunile de siguranță rutieră care răspund cel mai bine problemelor de pe drumurile lor. Nu există o soluție unică pentru planificarea rutieră în statele Uniunii Europene iar nevoile fiecărui stat membru se vor schimba în timp.

Lista prezentată aici nu este o soluție standard care poate fi adoptată fără o analiză în context specific. Aceasta evidențiază doar câteva zone de acțiune și măsuri concrete care pot fi utilizate ca sursă de inspirație de statele membre UE.

planuri

Marți, 09 Decembrie 2014 12:33

Siguranța rutieră

Publicat de

Sondaj condus de Organizația Gallup la cererea Directoratului General Pentru Mobilitate și Transport

(2010)

Comisia Europeană se angajează să contribuie la drumuri mai sigure în Europa. Conform estimărilor, dacă fiecare conducător auto și-ar fi utilizat centura de siguranță, ar fi respectat limita de viteză și nu ar fi condus sub influența alcoolului, peste 12,000 de vieți ar fi fost salvate în fiecare an pe drumurile europene. Pentru a înregistra progres în acest domeniu, Directoratul General Pentru Mobilitate și Transport din cadrul Comisiei Europene a solicitat un sondaj pentru a evalua gradul de conștientizare și atitudinile privind siguranța rutieră printre cetățenii celor 27 de state Europene.

AȘA DA 1  AȘA NU 2 
  •  Înainte de intrarea în sensul giratoriu cedați trecerea tuturor autovehiculelor aflate deja în sens.3
Nu treceți dunga continuă trasată pe mijlocul șoselei pentru a depăși sau pentru a întoarce.

4

Vineri, 14 Noiembrie 2014 13:09

Măsuri împotriva coliziunilor cu arbori

Publicat de

Coliziunile dintre autovehicule și obstacolele de pe marginea drumurilor precum copacii, stâlpii, indicatoarele rutiere și alte amenajări stradale reprezintă o problemă importantă de siguranță. Cercetările și experiența arată că poziționarea și modul de alcătuire a obiectelor de pe marginea carosabilului pot juca un rol important în reducerea acestui tip de coliziuni și a consecințelor grave care sunt, de obicei, asociate cu acestea. În mod ideal, drumurile ar trebui să fie proiectate astfel încât să nu existe obiecte periculoase pe marginea carosabilului. Totuși, acest lucru nu este posibil în toate situațiile, și majoritatea modificărilor se vor face pe drumurile deja existente. În aceste situații, obiectele costruite de către om ar trebui îndepărtate, fabricate din materiale mai puțin periculoase sau protejate cu bariere împotriva ciocnirilor atunci când nici o variantă nu mai este posibilă. Cu toate acestea, copacii de pe marginea drumurilor pot avea valoare de mediu, estetică, istorică sau emoțională. În acest caz, instalarea de bariere împotriva ciocnirilor poate fi o soluție mai bună decât tăierea copacilor.

Instalarea dispozitivelor de limitare a vitezei și a Sistemelor Inteligente de Adaptare a Vitezei (ISA) este considerată a fi o modalitate eficientă de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a emisiilor și a zgomotului din trafic. Se adresează în mod specific vitezei neadaptate, care este una dintre principalele cauze ale accidentelor, în special pe autostrăzi. Politicile legate de viteză pot fi privite ca fiind complementare altor politici care afectează alte cauze ale accidentelor și emisiilor precum tehnologia vehiculelor și cea energetică, consumul de alcool sau infrastructura nesigură.  

impact

Educarea și pregătirea șoferilor au capacitatea de îmbunătăți în mod dramatic comportamentul acestora și, în același timp, siguranța rutieră pe termen lung. Acest lucru este important în mod special pentru grupurile care sunt susceptibile la greșeli precum șoferii începători, șoferii de camion, șoferii de vehicule de urgență și motocicliștii. Progresele recente în tehnologia de simulare a conducerii ar putea îmbunătăți în mod semnificativ calitatea și eficiența cursurilor de condus.

Marți, 23 Septembrie 2014 08:20

Aplicarea legislației rutiere

Publicat de

Sporirea aplicării legislației rutiere – în special atunci când vizează depășirea vitezei legale, conducerea sub influența alcoolului și neutilizarea centurilor de siguranță – este o modalitate foarte importantă (și rentabilă) de a îmbunătăți substanțial siguranța rutieră într-o perioadă de timp relativ scurtă. A fost estimat că respectarea tuturor reglementărilor rutiere ar putea reduce numărul accidentelor rutiere cu 50%. Dovezile empirice privind efectele potențiale ale intensificării aplicării legislației sugerează reduceri mai mici, însă substanțiale, ale numărului de accidente, între 10% și 25%.

Copiii sunt ființe complexe și în continuă schimbare, la fel ca și pericolele pe care aceștia le întâmpină pe șosele. Pericolele variază în funcție de mediu, cultură, timp, modalitatea de transport, vârstă, educație și multe altele. Având aceasta în minte, este clar că atunci când abordăm problema educației rutiere pentru copii trebuie să folosim o abordare holistică.

copii

Activitatea de siguranță rutieră a cunoscut un progres remarcabil în ultimii ani. La nivelul Uniunii Europene, acțiunile întreprinse includ următoarele puncte importante:

  1. Permisul de conducere european

În luna ianuarie a anului 2013 a fost introdus noul permis de conducere european sub forma unui card de credit din plastic, cu un format standard european și o securitate sporită. Noul permis de conducere include o serie de caracteristici de securitate și, cel mai important, sporește protecția pentru cei mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor prin creșterea limitei de vârstă în cazul permiselor de conducere pentru cele mai puternice motociclete.   

 

În zilele de 4 și 5 decembrie 2014, Președinția Italiei și Comisia Europeană organizează în Genova o conferință privind siguranța transporturilor. Conferința va reuni profesioniști din domeniul transporturilor și formatori de opinie din diferite domenii legate de transporturi în scopul estimării nevoilor privind siguranța transporturilor și pentru a identifica prioritățile pentru activitățile viitoare.

Conferința va aborda atât provocările legate de siguranță, problemele comune și preocupările conexe, luând în considerare provocările sociale, cerințele politice, dezvoltările tehnologice și beneficiile economice.

risc1Atunci când se ține seama de siguranță de la început, încă din stadiul planificării și al proiectării, șansele să apară nevoia unor măsuri de remediere după punerea în aplicare sunt mici. Cu toate acestea, este necesară monitorizarea statisticilor privind accidentele pentru a identifica locurile cu risc ridicat. Inspectarea suplimentară a acelor locuri clarifică adesea problema și modalitățile de a îmbunătăți siguranța, dacă este posibil, prin măsuri tehnice necostisitoare. Sunt necesare instrumente și proceduri specifice pentru a face din măsurile de remediere o prioritate și pentru a pune în aplicare cele mai rentabile dintre aceste măsuri în locurile adecvate cu grad înalt de risc.  [i]

Identificarea zonelor cu accidente frecvente face parte din atribuțiile de bază ale autorităților rutiere în materie de siguranță. În Europa există multe practici pentru identificarea și modificarea acestor zone cu grad înalt de risc, însă nu există încă clasificări comune și nici metodologii bine definite. Având în vedere lipsa unor studii de evaluare întocmite în mod corespunzător, nu a putut fi identificată o practică considerată a fi cea mai bună. De aceea, a fost elaborată o listă de caracteristici ale bunelor practici într-un sistem solid de gestionare a zonelor cu un grad înalt de risc.

aplicatie

Comisia Europeană a lansat recent o nouă aplicație pentru smartphone. Aplicația poartă numele „Călătorind în străinătate” și este disponibilă în 22 de limbi pentru iPhone și iPad cât și pentru telefoanele compatibile cu Google Android și Microsoft Windows. Pe lângă toate informațiile necesare despre siguranța rutieră pentru țările din Uniunea Europeană, aplicația conține și un chestionar pe tema siguranței rutiere, dar și un joc de memorie cu care pasagerii se pot distra în cursul călătoriilor lungi cu mașina. Bineînțeles, aplicația nu trebuie folosită niciodată în timp ce ne aflăm la volan – conducătorii auto trebuie să îi lase pe ceilalți pasageri să facă acest lucru sau trebuie să ia o pauză de la condus pentru a se odihni și a se informa corespunzător.

Campaniile de siguranță rutieră ca măsură izolată nu au în general un efect considerabil asupra siguranței rutiere. Totuși, campaniile sunt extrem de importante ca sprijin pentru alte măsuri, cum ar fi legislația și punerea sa în aplicare. În general, campaniile au ca scop explicarea noii legislații, informarea cu privire la o anumită problemă de siguranță rutieră și justificarea necesității anumitor măsuri. Unele măsuri vizează în mod direct modificarea comportamentului (de exemplu, respectarea limitelor de viteză, folosirea centurilor de siguranță, semnalizarea cu lumini a bicicletei, etc). Este important ca mesajul să fie scurt, clar și fără ambiguități. În plus, este important ca o campanie să folosească diferite medii, de exemplu panouri publicitare, radio, televiziune, pliante, etc. și să fie repetată de mai multe ori.

Cea mai bună practică

Vorbește deschis! din Norvegia

campanii

Luni, 23 Iunie 2014 10:09

Educația rutieră

Publicat de

Educația pentru siguranța rutieră are ca scop promovarea cunoașterii și a înțelegerii regulilor de circulație și a situațiilor din trafic, îmbunătățirea deprinderilor prin instruire și experiență și consolidarea sau modificarea atitudinilor cu privire la conștientizarea riscurilor, siguranța personală și siguranța celorlalți participanți la trafic.  

Educația pentru siguranța rutieră este realizată în general în cadrul școlii, vizând în special diferite modalități de transport și roluri în trafic cu care elevii de diferite vârste se confruntă activ sau pasiv. În timp ce foarte multe țări pledează în favoarea așa-numitei educații permanente, în practică majoritatea programelor de educație pentru siguranța rutieră se adresează copiilor din școala primară. Copiii din ciclul secundar și, cu siguranță, persoanele care au depășit această vârstă sunt mai puțin implicate în educația pentru siguranța rutieră.

În general, măsurile educaționale care vizează ansamblul de cunoștințe, deprinderi și atitudini sunt considerate mai bune decât măsurile care vizează exclusiv una dintre aceste trei componente. Ponderea relativă a tuturor celor trei componente trebuie să fie adaptată obiectivului urmărit de măsura în cauză. În plus, este important ca educația pentru siguranța rutieră să fie integrată prin alte măsuri de siguranță rutieră, cum ar fi aplicarea legislației rutiere, infrastructura, în contextul mai larg al școlii (dacă este vorba despre o acțiune desfășurată în cadrul sistemului de învățământ).

Zebra Seef

zebra

Marți, 17 Iunie 2014 05:36

Datele privind expunerea

Publicat de

Pentru o bună înțelegere a evoluțiilor și a problemelor privind siguranța rutieră, datele privind expunerea sunt indispensabile. Acestea oferă informații cu privire la cum, unde și cât de departe călătoresc oamenii și cine sunt acești oameni. Odată cu informațiile privind accidentele, aceste informații permit calcularea riscului relativ implicat de deplasări în general sau pentru anumite modalități de transport, anumite tipuri de drumuri, sau anumite grupuri de oameni. Pe teritoriul întregii Europe, numărul de accidente rutiere a scăzut în ultimele decenii, în ciuda creșterii imense a mobilității. Însă această scădere nu este distribuită în mod egal pentru toate modalitățile de transport și nici pentru toate tipurile de drum sau toate tipurile de participanți la trafic. Dacă riscul pentru anumite tipuri de deplasări a rămas ridicat, poate fi necesară luarea de măsuri specifice pentru a recupera diferența sau pentru a împiedica creșterea numărului de accidente dacă un anumit tip de deplasare riscantă are șanse mari să crească în viitor. Pentru a evalua diferențele în ceea ce privește riscurile și evoluția lor, este necesar să se monitorizeze cu regularitate expunerea.

Oamenii comit greșeli neintenționate, dar și abateri voite. Ambele duc la un comportament periculos în trafic. „Blocarea” vehiculului ar putea contribui la prevenirea greșelilor și a contravențiilor. Blocarea autovehiculului face imposibilă utilizarea acestuia de către conducătorul auto în cazul și în momentul în care nu are dreptul să-l folosească. Acest lucru poate fi realizat, de exemplu, printr-un card inteligent. Acesta este un tip de permis de conducere individual care împiedică conducerea unei mașini dacă permisul de conducere a fost suspendat sau atunci când există anumite restricții cu privire la conducerea autovehiculului (de exemplu, în ceea ce privește un permis de conducere obținut după mai multe etape). Un alt exemplu îl reprezintă blocarea la detectarea alcoolului, care împiedică pornirea unei mașini în cazul în care conducătorul auto este sub influența alcoolului.

Cea mai bună practică

prevenire

Pentru siguranța rutieră este important ca prezența celorlalți participanți la trafic să fie detectată la timp. Detectarea mai bună și mai timpurie a celorlalți participanți la trafic duce la luarea de măsuri din timp pentru evitarea unei coliziuni sau pentru reducerea gravității accidentului datorită vitezei mai mici la impact. Pentru autovehicule, sistemul de iluminare este modalitatea generală de a spori vizibilitatea. Luminile pot de asemenea contribui la creșterea vizibilității în timpul zilei. Vizibilitatea este importantă și pentru bicicliști, mai ales pe timpul nopții. Luminile acestora sunt, în general, mult mai puțin intense decât cele ale mașinilor și, în plus, sunt vizibile doar din față și din spate. Semnalizarea reflectorizantă laterală a bicicletelor poate spori vizibilitatea acestora. Pentru toți participanții la trafic neprotejați precum pietonii, conducătorii mopedelor și ai motocicletelor, îmbrăcămintea reflectorizantă le sporește vizibilitatea.

Cea mai bună practică

Luminile de zi

vizibilitate

Organizarea instituțională a siguranței rutiere

Organizarea instituțională a siguranței rutiere se referă la o varietate de măsuri care, împreună, constituie baza pentru punerea în aplicare a măsurilor în toate domeniile siguranței rutiere. Activitatea în acest domeniu susține toată cealaltă activitate în materie de siguranță rutieră. Măsurile prezentate în această secțiune se referă la cadrul general de organizare, la viziunile asupra siguranței rutiere, la obiective și strategii, la asigurarea și alocarea resurselor financiare și la instrumentele și strategiile de selecție și punere în aplicare a măsurilor (rentabile) de siguranță rutieră. 

Viziunile asupra siguranței rutiere

O viziune asupra siguranței rutiere este o descriere a unei situații dezirabile viitoare, bazată pe o teorie privind modul în care diferitele componente ale sistemului rutier interacționează sau trebuie să interacționeze. Este formulată ca un obiectiv pe termen lung fără a se specifica un anumit termen, și care poate fi atins numai prin eforturi considerabile într-o perioadă lungă de timp. Cu toate acestea, o viziune oferă orientări activității referitoare la siguranța rutieră și generează o activitate de reflecție asupra îmbunătățirilor necesare pentru a atinge situația dezirabilă exprimată de viziune. Dacă există angajament și fonduri, o viziune asupra siguranței rutiere orientează acțiunile privind siguranța rutieră și constituie fundamentul planurilor și programelor de siguranță rutieră.

comisie

Comisia Europeană împreună cu Președinția elenă a UE, a găzduit o conferință organizată cu ocazia Zilei europene a siguranței rutiere, la Atena, în data de 9 mai 2014. Conferința a fost axată pe tema „Infrastructuri sigure și inteligente” și a reunit experți, părți interesate și factori de decizie în materie de siguranță rutieră. 270 de participanți au fost prezenți la conferință.

Programul conferinței a cuprins două mese rotunde privind provocările legate de infrastructuri și, respectiv, soluțiile tehnologice.

Pe lângă conferință, a fost organizată o expoziție cu standuri informaționale și simulatoare de siguranță rutieră. Douăsprezece organizații din domeniul siguranței rutiere din Grecia și Uniunea Europeană au luat parte la această expoziție.

carta„Blogul Drumul în siguranță, primul blog de companie axat pe tematica siguranței rutiere din România, a împlinit un an. Mulțumim tuturor celor care au fost alături de noi în acest an și ne exprimăm speranța că ne vor susține și de acum încolo. Vom continua să aducem în atenția opiniei publice, dar și a primăriilor, consiliilor locale și județene din România modalități de îmbunătățire a siguranței pe șosele, având în vedere faptul că țara noastră continuă să ocupe un nedorit loc întâi în clasamentul țărilor cu cel mai redus nivel al siguranței rutiere.

După cum am promis la inițierea acestui demers, pe parcursul anului am adus în atenția celor interesați cele mai bune practici în domeniu, dar și o serie de studii, rapoarte și statistici privind siguranța rutieră. Am arătat că semnalizarea rutieră, marcajele și indicatoarele rutiere sunt modalități simple prin care este redus numărul accidentelor rutiere. Vom continua să fim o sursă veridică de informații prin care să promovăm importanța și contribuția acestora la îmbunătățirea siguranței rutiere.” (Ioan Matreș, director general S.C. Industrie Mică Prahova S.A.)

blog

Luni, 28 Aprilie 2014 06:52

Trecerile de pietoni

Publicat de

Potrivit studiilor efectuate, majoritatea evenimentelor rutiere au loc din cauza comportamentului neglijent al pietonilor. Studiile care au investigat comportamentul pietonilor nu au găsit nici o evidență a faptului că pietonii au devenit mai puțin vigilenți sau mai nesăbuiți atunci când au traversat pe trecerile de pietoni marcate. Cu toate acestea, a fost identificată o rată mai mare a evenimentelor rutiere în apropierea trecerilor de pietoni (50 m), comparativ cu cea de pe trecerile de pietoni.

treceri pietoni

Marți, 15 Aprilie 2014 07:59

Asigurarea calității

Publicat de

Este important ca infrastructura rutieră să fie planificată, proiectată și construită ținând pe deplin seama de consecințele în materie de siguranță. Acest lucru este valabil atât pentru noua infrastructură, cât și pentru planurile de reconstrucție. Unul dintre instrumentele prin care se realizează aceasta este auditul în domeniul siguranței rutiere. În auditurile privind siguranța rutieră, experții în materie de siguranță rutieră analizează potențialele probleme de siguranță în diferite stadii de planificare și proiectare a unui proiect de infrastructură . Auditul este o procedură formală, standard, de evaluare independentă a problemelor potențiale de siguranță ale proiectelor rutiere. Scopul său este de a identifica eventualele probleme cât mai devreme posibil, pentru a evita lucrările de reconstrucție mai costisitoare de după punerea în aplicare a proiectului.

Pe lângă identificarea problemelor potențiale de siguranță în stadiul de planificare și proiectare, este de asemenea important să se pună în evidență problemele potențiale din rețeaua rutieră existentă. Inspecția privind siguranța rutieră este un instrument care constă în verificări periodice ale rețelei existente din punct de vedere al siguranței.

Marți, 08 Aprilie 2014 06:49

Indicatoare și marcaje

Publicat de

Indicatoarele și marcajele pot furniza informații importante privind îmbunătățirea siguranței rutiere. Ele reglementează, avertizează și orientează participanții la trafic. Dacă aceștia sunt informați cu privire la ceea ce se așteaptă de la ei, este mai probabil să recționeze și să se comporte în mod corespunzător. Indicatoarele și marcajele trebuie instalate în mod consecvent, plasate în locații logice, ușor de înțeles și vizibile. Aceasta înseamnă de asemenea că reglementările rutiere subiacente, cum ar fi limitele de viteză locale, trebuie stabilite pe baza unor principii clare și consecvente. Vizibilitatea indicatoarelor și a marcajelor trebuie verificată cu regularitate pentru ca acestea să nu fie acoperite de crengile copacilor sau să se estompeze din cauza soarelui. Este necesară utilizarea de materiale retro-reflectorizante pentru a asigura vizibilitatea acestora pe timp de noapte.

Despre ce este vorba?

Testarea aleatorie a concentrației de alcool în aerul expirat are ca scop identificarea conducătorilor auto care depășesc limita legală a alcoolemiei. În cadrul acestui tip de teste, conducătorii auto sunt opriți și testați de către poliție, indiferent dacă sunt suspectați de conducere sub influența alcoolului sau nu. Aceste teste sunt obișnuite în multe țări europene. Finlanda are nivelul cel mai înalt de testare aleatorie a concentrației de alcool în aerul expirat din Europa, cu un număr de teste pe populație de 34%. Suedia este a doua cu 17%.

În 8-9 martie, anul acesta, a avut loc primul congres mondial privind femeia și siguranța rutieră sub denumirea: „Femeile și siguranța rutieră: proiect de societate.” Acest eveniment a fost organizat în colaborare cu mai multe organizații internaționale care au în vedere problematica siguranței rutiere și anume: Organizația Mondială a Sănătății (OMS), Prevenția Rutieră Internațională (PRI), Fundația Laser Internațional și Laser Europa, Forumul Internațional al Transporturilor (FIT) și Federația Internațională a Automobilului (FIA).

   
© S.C. INDUSTRIE MICA PRAHOVA S.A.