header

   

 

"Prin această inițiativă ne dorim să contribuim și la schimbarea percepției potrivit căreia marcajele rutiere sunt necesare doar pentru cosmetizarea localităților la începutul primăverii."

Ioan Matreș, director general S.C. Industrie Mică Prahova S.A.

 

   
AddThis Social Bookmark Button
Joi, 12 Aprilie 2018 12:11

Siguranţa rutieră în România în perspectivă europeană – evaluări şi previziuni

Publicat de 

Potrivit statisticilor Uniunii Europene, România este una dintre ţările aflate pe ultimele locuri în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Cu toate acestea, o diagramă a evoluţiei siguranţei rutiere în UE arată că ţara noastră a reuşit să reducă numărul deceselor din accidente rutiere de la 3078 în anul 1991 la 1893 în 2015. Diminuarea numărului fatalităţilor între anii 2010-2015 este una semnificativă (20%), România fiind depăşită doar de Danemarca (30%), Irlanda (22%), Grecia (36%), Spania (32%), Portugalia (37%), Polonia (25%).

 blog masina

Siguranţa rutieră în România nu a cunoscut o îmbunătăţire între anii 2015 şi 2016. În 2016, au fost înregistrate 97 decese pe şosea la un milion de locuitori în comparaţie cu media europeană de 50 de decese.Numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere în România a crescut cu 1% comparativ cu anul anterior.

 

Conform comunicatelor UE, la nivel european în 2016 se observă o tendință pozitivă de scădere a numărului de accidente. În ultimii șase ani, decesele cauzate de accidente rutiere au scăzut cu 19 %. Deși acest ritm este încurajator, el poate fi totuși insuficient dacă UE dorește să-și îndeplinească obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese cauzate de accidente rutiere între 2010 și 2020. Acest lucru necesită eforturi suplimentare din partea tuturor părților implicate, în special din partea autorităților naționale și locale, care sunt responsabile de majoritatea acțiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicării legii și de sensibilizare.[1]

2016 a fost, de asemenea, primul an în care Comisia a publicat date privind rănirile grave cauzate de accidente rutiere pe baza unei noi definiții comune, conform datelor din 16 state membre reprezentând 80 % din populația UE. Pe baza acestor date, Comisia estimează că, la nivelul UE, s-au înregistrat 135 000 de răniri grave. Participanții la trafic expuși riscurilor, cum ar fi pietonii, cicliștii și motocicliștii, au reprezentat o proporție însemnată din persoanele rănite grav.[2]

Statisticile preliminare privind siguranța rutieră pentru 2017, publicate recent de Comisie, arată, pentru al doilea an consecutiv, o scădere cu circa 2 % a numărului de accidente rutiere mortale înregistrate în UE.

[1]Sursa: www.europa.eu

[2]Sursa: www.europa.eu

În 2017, 25 300 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 300 mai puține decât în 2016 (-2 %) și cu 6 200 mai puține decât în 2010 (-20 %). Deși tendința este încurajatoare, de acum îndeplinirea obiectivului UE de reducere la jumătate a numărului de accidente rutiere mortale între 2010 și 2020 va fi foarte dificilă. În plus, se estimează că alte 135 000 de persoane au suferit accidente grave anul trecut, printre care o proporție însemnată de participanți la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliștii și motocicliştii. Din păcate, rămânem un stat cu un nivel ridicat al mortalităţii în accidente rutiere (98 de persoane la 1 million de locuitori).

Deşi avem elaborată o strategie în privinţa siguranţei rutiere, sunt foarte puţine iniţiative derulate în acest sens, majoritatea venind din mediul privat.

Un studiu privind managmentul siguranţei rutiere în România elaborat în Polonia arată că România este singura ţară din UE care din anul 2001 nu a cunoscut o dezvoltare în domeniul siguranţei rutier e, ci, din contră. În aceeaşi perioadă numărul maşinilor a crescut cu peste 87%. Acelaşi studiu spune că, în România, condusul poate fi periculos în special atunci când drumurile sunt umede sau acoperite cu gheaţă sau zăpadă. Astfel, este recomandată conducerea defensivă pentru reducerea riscurilor asociate cu condiţii meteo nefavorabile sau greşelile altor participanţi la trafic. Studiul menţionează de asemenea dimensiunea alarmantă a pierderilor asociate pierderilor de vieţi omeneşti, ceea

ce, pentru bugetul unei ţări ca a noastră este considerat a fi dezamăgitor. Una dintre organizaţiile menţionate în studiu, care promovează în mod activ principiile şi bune practici în domeniul siguranţei rutiere în ţara noastră este Industrie Mică Prahova SA. Societatea, care produce toate tipurile de indicatoare rutiere, a semnat un angajament faţă de Carta Europeană a Siguranţei Rutiere. Ca parte a acestui angajament, Industrie Mică Prahova a creat un blog pe tematica siguranţei rutiere, conştientizează publicul cu privire la identitatea companiei ca producători experimentaţi ce activează în domeniul marcajelor şi indicatoarelor rutiere şi promovează importanţa signalisticii rutiere în siguranţa rutieră. De asemenea, prin intermediul blogului, societatea publică studii, rapoarte şi statistici pe tematica siguranţei rutiere. [1]

În ceea ce priveşte siguranţa rutieră, UE aduce semnale pozitive anul acesta. Astfel, la propunerea Comisiei Europene, Parlamentul European a adoptat o propunere prin care se vor moderniza metodele de training în cazul șoferilor profesioniști, punând accent pe siguranța rutieră și incluzând, de exemplu, protecția celor vulnerabili și folosirea sistemelor de asistență a șoferilor. De asemenea, va fi accentuată importanța utilizarea sistemelor de asistență a șoferilor, precum și necesitatea optimizării consumului de combustibil și introducând folosirea unei noi tehnologii (e-learning). Avem convingerea că aceste propuneri vor avea un impact pozitiv și asupra siguranței rutiere din țara noastră.

Totodată, Parlamentul European intenționează să facă sistemele de asistență pentru șoferi capabile să detecteze pietonii sau să frâneze automat, obligatorii în toată Europa. În momentul acesta, numai câteva mașini de ultimă generație sunt echipate cu astfel de echipamente, însă, ca urmare a rezoluției recent adoptate acestea vor deveni obligatorii pe toate mașinile noi.

[1] Sursa: Violetta Jendrzcya - Road Transport Safety Management in Romania, 12/2016, Autobusy

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

   
© S.C. INDUSTRIE MICA PRAHOVA S.A.