Cea mai bună practică
Aplicarea automată a legislației privind viteza în Franța
Despre ce este vorba? În Franța, programul de aplicare automată a legislației privind viteza a început în 2003. De atunci, au fost date în folosință 1000 de camere fixe și 500 de camere mobile pentru detectarea vitezei pe întreg teritoriul țării. Camerele sunt legate direct de un birou central de procesare , în care fotografiile plăcuței de înmatriculare sunt folosite pentru a identifica proprietarul vehiculului care este răspunzător de încălcare. Legislația a fost adaptată pentru a permite această formă de detectare automată a contravenienților. Proprietarului vehiculului i se trimite în mod automat o amendă pe care trebuie să o plătească în termen de 45 de zile. Doar după plata acestei amenzi este posibilă desemnarea unui alt conducător auto ca fiind contravenientul. Acestă nouă practică a redus rata recursurilor la mai puțin de 1%. Amplasarea camerelor fixe și mobile este hotărâtă de de poliție pe baza informațiilor legate de trafic și de accidente. Au fost inițiate campanii publicitare vaste cu privire la instalarea și amplasarea camerelor pentru detectarea vitezei și la efectele reducerii vitezei asupra siguranței. Locurile în care sunt amplasate camerele fixe pentru detectarea vitezei sunt afișate pe internet.
Care sunt factorii implicați? Camerele de detectare a vitezei sunt introduse sub autoritatea poliției (Ministerul de Interne și Ministerul Apărării), însă aceste dispozitive sunt subcontractate în sectorul privat. Proiectul face parte din politicile intersectoriale în materie de siguranță rutieră, coordonate de către Direcția pentru Siguranță Rutieră din Franța).
Cât este de eficientă și care sunt costurile implcate de această practică? Viteza medie pe șoselele franceze a scăzut cu 5 km/h într-o perioada de trei ani, din 2002 până în 2005. Costurile anuale de întreținere a celor 1500 de camere sunt în jur de 100 milioane de euro. Veniturile anuale din amenzile pentru depășirea limitelor de viteză sunt în jur de 375 milioane de euro. Aceste fonduri sunt folosite pentru finanțarea și întreținerea sistemului; veniturile rămase sunt folosite pentru alte activități din domeniul siguranței rutiere. Beneficiile provenite din evitarea accidentelor nu au fost încă evaluate.
Sursa: www.ec.europa.eu.
Foto: Microsoft Office